İSTANBUL FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ

Köprü Öncesi

İstanbul Boğaz’nın Anadolu yakası ile Avrupa yakasını birbirine bağlamak için ilk teşebbüs M.Ö. 513 yılında Pers Hükümdarı Dara tarafından yapıldı. Dara 80 bin askerini Anadolu yakasından Avrupa yakasına geçirmek için, Anadolu Hisarı ile Rumeli Hisarı’nın bulunduğu yer arasına, gemileri yan yana dizdirerek bir köprü gibi kullandı. Daha sonra, ilk ciddî teşebbüs II. Abdülhamid tarafından yapıldı. II. Abdülhamid’in hazırlattığı projeye göre, köprü ahşap olacak ve kuleleri bulunacak, üzerinden demiryolu geçecekti. Fakat, siyasi hadiseler ve Abdülhamid’in tahttan indirilmesi bu projenin gerçekleşmesini önledi. Uzun süre, Boğaz’ın iki yakası arasındaki ulaşım, vasıtaların feribotla geçirilmesiyle yapıldı. Ancak, son zamanlarda vasıta sayısının süratle artması, feribotların kapasitesinin çok üstüne çıktı. Trafik yükünün artması, köprü yapılmasının tek çözüm olduğunu ortaya koydu.Asya ve Avrupa kıtalarını İstanbul Boğazı'nda birbirine bağlayan ikinci köprüdür. Köprü Anadolu yakasındaki Kavacık ile, Avrupa yakasındaki Hisarüstü mevkilerini birleştirmektedir. Anadolu yakasında Kanlıca-Çamlıca, Gebze-Sakarya güzergâhı ile Avrupa yakasında Hisarüstü Kâğıthane, Alibeyköy, Küçükköy ve Mahmutbey’den geçip E-5 karayoluna bağlanan güzergâh üzerinde bulunmaktadır.